Veldwerkproject

20 - 04 - 2018

Afgelopen week hebben de derdeklassers een dagje mogen rondlopen op een boerderij in het Midden-Delfland. De boer heeft iedereen rondgeleid over zijn ‘Hoeve Windlust’ en vermaakt met verhalen over het boerenleven van heden en verleden. In kleine groepjes hebben de leerlingen tijdens prachtig zomers weer gewerkt aan verschillende profielgerichte opdrachten. Bij de opdracht voor natuurkunde gingen de leerlingen metingen doen aan slootjes en weilanden om zo te bepalen hoeveel regenwater er kan vallen voordat de bodem verzadigd is en de slootjes het overtollige water niet meer af kunnen voeren. Bij de opdracht van biologie werd er met schepnetjes in de sloot gevist om aan de hand van de gevangen organismen iets te kunnen concluderen over de kwaliteit van het slootwater. Bij de opdracht voor economie gingen de leerlingen onderzoeken welke nevenactiviteiten de boer kan ontplooien om extra geld binnen te krijgen. Bij de opdracht voor aardrijkskunde werd door middel van grondboringen een profiel van de bodem opgesteld. Tijdens de pauze was er tijd om met de lammetjes te spelen of zelfs een lammetje de fles te geven. Op school teruggekomen werden de opdrachten verder uitgewerkt en gepresenteerd. De vijftigste verjaardag van mevrouw Veldhuis werd op dinsdag feestelijk gevierd met boerencake, een strooien pop en een verjaardagslied.