Internationale week

Hoşgeldiniz, willkommen, baruch ha’ba, velkommen allemaal!

De afgelopen week hebben we gastleerlingen uit vier verschillende landen binnen de muren van de locatie Molenhuispad gehad. Te gast waren scholieren uit Turkije, Duitsland, Israël en Noorwegen. Ieder van hen was gekoppeld aan een leerling van het CLD, bij wie hij/zij een week lang thuis gelogeerd heeft. In het nieuwe kalenderjaar is het precies andersom: dan gaan onze scholieren een weekje weg om kennis te maken met een hartelijk gastgezin, een andere school en een onbekende cultuur. Spannend!

We hebben onze gasten kennis laten maken met het Nederlandse schoolleven en met hoogtepunten van ‘Nederland toeristenland’. Zo hebben we het Rijksmuseum en het Anne Frankhuis bezocht in Amsterdam. Ook waren we in de Haagse Ridderzaal en in de Rotterdamse kubuswoningen. Maar nog veel belangrijker is wat grotendeels buiten het officiële programma gebeurde: toen hadden de leerlingen de tijd om elkaar goed te leren kennen! Misschien wel het mooiste van de week zijn de nieuwe vriendschappen die ontstaan, waardoor grenzen tussen mensen vervagen en we meer oog krijgen voor ‘de ander’.

Elk jaar organiseren we zo’n internationale week. De week is bedoeld voor leerlingen uit havo 4, vwo 4 en vwo 5. Ben je leerling en ben je enthousiast geworden? Een nieuwe inschrijfronde volgt in september 2020.

Voor nu zeggen we: güle güle, tschüß, shalom, på gjensyn!