T&T bezoekt kwekerij

01 - 02 - 2018

Bij het vak T&T gaan de leerlingen aan de slag met een realistische opdracht van een opdrachtgever uit de regio. In het kader van het project "automatisering in de kas" heeft klas 3 T&T in februari Ter Laak Orchideeën bezocht in Wateringen. Samen met 180 medewerkers kweken ze bij Ter Laak Orchideeën elk jaar ruim 6 miljoen Phalaenopsisplanten op, met een oppervlakte van 12,5 hectare, waar nog weer 5 hectare wordt bijgebouwd op een heel duurzame manier. Onze leerlingen hebben tijdens het bezoek het hele proces van dichtbij meegemaakt. Bijna alles gaat er automatisch: de planten worden met grote apparaten gesorteerd op soort, lengte en aantal takken, waarna ze per lopende band worden vervoerd naar de juiste plaats. Toch kan er zich nog een fout voordoen, waardoor er een verkeerde kleur plant tussen komt te zitten. De leerlingen hebben dan ook de opdracht gekregen om een apparaat te ontwikkelen, dat ervoor zorgt dat planten met dezelfde kleur bij elkaar worden gezet. Met behulp van Lego Mindstorms robots zullen ze de komende tijd een model maken en programmeren. Aan het eind van de 9 weken zal de opdrachtgever van Ter Laak Orchideeën de uitkomsten op school komen beoordelen. We zijn benieuwd wat voor mooie oplossingen worden bedacht.