T&T project Vakkanjers

Begin februari was het dan zover; de schoolfinale van T&T project Vakkanjer

Vakkanjer Explorer is een wedstrijd waarbij leerlingen vanuit onderzoekend en ontwerpend leren een oplossing bedenken voor een technisch probleem. Dat doen ze in teams, als bedrijfjes in het klein. Dit jaar is de opdrachtgever de Johan Cruyff Foundation. In de challenge ‘Creating space for children’ worden de leerlingen uitgedaagd om innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen te bedenken om kinderen te stimuleren meer te bewegen.Tijdens de schoolfinale pitchen de leerlingen hun eindproduct aan de docenten en Ilonka Kremer van Hollander Installatietechniek. Er kwamen allerlei ideeën voorbij; een actieve waterpomp, interactieve dansmatten. Uiteindelijk heeft de jury unaniem gekozen voor het mooie idee van Thomas, Cayenne & Jasmijn. De PowerSwing; een schommel waarbij je door de beweging d.m.v. een dynamo elektriciteit opwekt en hiermee bijvoorbeeld je mobiel kunt opladen.

Komende tijd gaan ze dit ontwerp nog verder verfijnen voor de regionale halve finale 26 mei en misschien gaan ze wel door naar de landelijke finale Vakkanjers LIVE begin juni in Apeldoorn.