3,14159265358979……….

Van 14 tot en met 17 maart stond wiskunde in de hoofdrol bij de brugklassers. Op maandag vierden we Pi-dag.

Wereldwijd wordt op 14 maart het bestaan van het cijfer Pi gevierd; een wiskundig bijzonder belangrijk cijfer dat de verhouding tussen de omtrek  en de diameter van een cirkel weergeeft. Het getal staat vooral bekend om zijn letterlijk oneindige staart van decimalen achter de komma en begint met de cijfers 3,14. Pi-Dag is daarom niet geheel toevallig op 14 maart (Amerikaanse datumnotatie 3/14). In Amerika wordt deze dag al jaren op scholen en universiteiten gevierd met allerlei activiteiten, zoals taart (pie) eten.

We hebben er een wiskundefeestje van gemaakt met ronde koekjes, snoepjes en zelfs zelfgemaakte pi-taarten en cakejes. Met de mooiste Sel-pi (een selfie met Pi) kon een heerlijk Pie worden verdiend en er was een heuse Pi wedstrijd waarbij Ghizlan El Morabet maar liefst 90! decimalen van Pi uit haar hoofd wist.

Om de week af te sluiten stond op donderdag de internationale Kangoeroewedstrijd op het programma. Een wedstrijd met uitdagende puzzels en hersenkrakers met ruim 6,5 miljoen deelnemers in 60 landen. De antwoorden van de zes beste leerlingen per klas worden opgestuurd naar de landelijke organisatie. Thomas van Otterloo was in elk geval de beste van het CLD. Nu maar afwachten of we ook een nationale Kangoeroe Kampioen in ons midden hebben!