Theater klas 1

Alle brugklassen hebben 15 oktober de voorstelling "Normaal" bijgewoond. Op de fiets, in 1 lange sliert van school naar het Rietveldtheater. Het was een uitdaging, maar ging gelukkig heel goed, met een enkele lekke band, valpartij,  kapotte rem en afgelopen ketting.
De voorstelling werd gespeeld door een man en een vrouw, die door de voorstelling heen verschillende rollen aannamen. Met de kleine scènes, die naadloos in elkaar overliepen, werden herkenbare situaties nagespeeld en uitvergroot. Van streberige ouders die niet tevreden zijn met een 7, tot leerlingen die het overzicht van hun werk kwijtraken en van docenten die negatief reageren tot leerlingen die verliefd worden. De reactie van de leerlingen sprak voor zich, steeds partijkiezend voor de rol waarbij zij zich het meest betrokken voelden.
De aangrijpendste scène vond ik toen de sociaal onhandige jongen werd gepest door het meisje met de grote mond. De reactie vanuit het publiek was in eerste instantie aanmoedigend voor het meisje, maar draaide bij een deel van de leerlingen op een gegeven moment (gelukkig) om naar de andere partij. Mooie stof voor een mentorles. Hopelijk hebben de leerlingen ondanks het soms  hilarische toneelspel, toch ook de diepere betekenis begrepen.
Al met al dus een mooie ochtend.