Vuurwerk practicum

De laatste natuur- en scheikunde les van 2015 van de heer Jeninga aan alle 2-mavo klassen stond helemaal in het teken van vuurwerk!

Het belangrijkste doel van deze les is om veilig en verantwoord met vuurwerk om te leren gaan. Bijvoorbeeld dat je op oudjaarsavond kleding van katoen of spijkerstof aantrekt, want die stoffen branden niet zo snel. De heer Jeninga liet zien dat kleding van nylon of polyester erg gevaarlijk is, als je er een sterretje bij houdt vliegt het zo in de brand! Ook het gebruik van een vuurwerkbril werd benadrukt, je ogen heb je immers maar één keer. Die beschermen we tijdens practica ook vaak met een bril, dus waarom niet ook op oudjaarsavond?

Daarnaast liet hij de leerlingen ontdekken hoe hard verschillende knallen nu eigenlijk zijn, gemeten met apps op de smartphone en een echte decibel meter. Vuurwerk is natuurlijk ook erg mooi, vooral door de vele kleuren die je eraan kunt geven. Door het uitvoeren van verschillende vlamtesten ontdekten de leerlingen hoe vuurwerk nu precies aan zijn kleur komt.

De heer Jeninga sloot het ‘Vuurwerk Practicum’ af met uitleg over hoe vuurwerk nu precies werkt. In de voorgaande lessen leerden de klassen wat nodig is voor een verbranding, namelijk brandstof, zuurstof en ontbrandingstemperatuur. Bij een ‘gewone’ verbranding wordt daarvoor zuurstof uit de lucht gebruikt, maar bij vuurwerk ligt dat anders. Daar is een speciale stof voor nodig. De heer Jeninga demonstreerde dat door met die stof een gummybeertje te laten branden, dat was erg heftig!

Het was een geslaagde les met veel om te zien, te horen en te ontdekken!