Gymnasium-1 naar Archeon

“Konden we hier maar een week blijven, dan zou je zoveel leren!”

Deze uitroep van een van de leerlingen zegt veel: het was fijn, en tegelijkertijd ontzettend leerzaam. Ook dit jaar konden de leerlingen weer twee dagen naar het Archeon. Ze hebben het prehistorische en middeleeuwse deel bezocht, en vervolgens zijn ze een hele dag in de Romeinse tijd ondergedompeld. Letterlijk, omdat ze na sluitingstijd mochten zwemmen in het badhuis!

Met slechts een tondelzwam, wat eigenlijk een paddenstoel is, en droog hout leerden de leerlingen vuur te maken, ze peddelden in zeer wiebelige kano’s, ze hoorden spannende verhalen over de middeleeuwen en ze zagen gladiatoren in de arena een gevecht op leven en dood leveren (gelukkig liep het goed af!).
Sommige leerlingen schoten meteen al raak met een enorme boog, ze marcheerden met zwaard en schild alsof ze al jaren getraind hadden. Ze bezochten Romeinse huizen, een tuin, de winkel van de pottenbakker, een badhuis, een tempel met een Romeinse ceremonie: hierdoor zullen ze de teksten dit jaar echt gaan leven!

Ze maken als souvenir kleine sieraadjes, maar vooral ook maken ze blijvende herinneringen: een waardevolle start van dit schooljaar.

Marieke van den Bosch | docent Griekse en Latijnse taal en cultuur