Placemaking | Het schoolplein

Sinds kort staat er een tafeltennistafel op het schoolplein, precies zoals in de schetsen van Scott Hamerslag, Marijn Schouten, Mees Peters en Marijn Nijland is aangegeven.

Deze leerlingen vormen het team van Onderzoek & Ontwerpen (O&O) dat het winnend ontwerp heeft geleverd van het project "Placemaking - Het schoolplein". In samenwerking met de gemeente Delft is dit project opgestart om te onderzoeken hoe een schoolplein een fijnere plek kan worden voor zowel leerlingen als omwonenden en docenten.

Lees hieronder het volledige persbericht van de gemeente Delft en het CLD.

van links naar rechts: Scott Hamerslag, Marijn Schouten, Mees Peeters, Marijn Nijland

Placemaking ‘Het Schoolplein’ gerealiseerd

Afgelopen schooljaar (2019-2020) hebben meer dan honderd leerlingen van het Christelijk Lyceum Delft (CLD) in het kader van het vak Onderzoek & Ontwerpen (O&O) meegewerkt aan project “Placemaking - Het schoolplein”. Het project is in samenwerking met gemeente Delft opgestart om te onderzoeken hoe een schoolplein een fijnere plek kan worden voor zowel leerlingen als omwonenden en docenten. Placemaking is publieke ruimtes creëren die gezondheid, geluk en welzijn van mensen bevorderen. De leerlingen hebben korte termijn oplossingen (goedkoop en snel te realiseren) en lange termijn oplossingen (investeren) gepresenteerd.

Team Scott, Mees, Marijn en Marijn kregen de meeste stemmen voor hun tafeltennistafel idee. Het project heeft veel positieve reacties ontvangen. Zowel CLD als de gemeente waren zo enthousiast dat er geld vrij is gemaakt voor realisatie van het winnende ontwerp. Sinds kort staat de tafeltennistafel, precies zoals in de schetsen van het Onderzoek & Ontwerpen (O&O) team is aangegeven op het schoolplein van CLD, locatie Molenhuispad. Tafeltennisbatjes en balletjes kunnen met het schoolpasje geleend worden zoals het team dat bedacht heeft.

“Het project “Placemaking - Het schoolplein” werd heel goed georganiseerd en begeleid door de gemeente Delft en de school. Dankzij de Placemaking strategie van de gemeente Delft om een korte termijn oplossing voor het schoolplein te realiseren, is dit project meer dan een "doorsnee" O&O project. Het project was leuk en het daadwerkelijke realisatie van ons ontwerp is een zeer verrijkende en positieve ervaring geweest ”, aldus het winnende team.