Ontheffing 2e moderne vreemde taal

Ontheffing 2e moderne vreemde taal bij het eindexamen vwo op het CLD

vwo-gymnasium

Leerlingen die examen doen in Grieks en/of Latijn, hoeven geen examen te doen in een 2e moderne vreemde taal (Frans, Duits). Hiervoor is geen ontheffing nodig.

vwo-atheneum

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk een ontheffing te verkrijgen voor het eindexamen in een 2e moderne vreemde taal (Frans, Duits). De leerling kiest een vervangend vak om eindexamen in te doen. De keuze voor dit vak en de voorwaarden zullen bij de aanvraag besproken worden.

Leerlingen met een aantoonbare taalstoornis en/of een zintuiglijke beperking met taal komen hiervoor in aanmerking. Zij dienen de aanvraag bij de commissie te onderbouwen met een deskundigenverklaring. Verder komen leerlingen in aanmerking voor een ontheffing als hun moedertaal een andere is dan Nederlands of Fries. In deze situaties wordt er in de bovenbouw maatwerk verricht.

Leerlingen die een eenzijdige bèta-leerling zijn en tegelijkertijd ook een belemmering hebben in het verkrijgen van een diploma met de 2e mvt, kunnen ook een aanvraag bij de commissie doen. De commissie neemt een bindend besluit op basis van behaalde cijfers, wederhoor bij de vakdocenten, zonodig bij de zorgcoördinator en decaan. Te denken valt aan aspecten als: inzet, tijdsinvestering, leesvaardigheid en het verwachte eindcijfer. De aanvraag voor deze ontheffing kan gedaan worden in periode 3 in het leerjaar vwo 4. Deze ontheffing geldt in vwo 5 en 6 en treedt in werking als de leerling naar vwo 5 is bevorderd. Een commissie neemt hierover uiterlijk in periode 5 (vwo 4) een bindend besluit.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de decaan vwo, de heer L. Sleurink. Zijn mailadres is: l.sleurink@chrlyceumdelft.nl.