Logo

Onderzoek en ontwerpen (O&O)

Het vak O&O is anders dan alle andere schoolvakken want voor dit vak moet je soms de school uit. Je werkt namelijk voor een echt bedrijf, ziekenhuis of gemeente aan een echt probleem. Jouw groepje gaat dat probleem oplossen! Dat doe je door je goed te verdiepen in alle beschikbare informatie, door met mensen uit bijvoorbeeld het bedrijf te praten en door samen te brainstormen over haalbare oplossingen. De oplossingen die jullie als groep bedenken, werk je vervolgens uit tot een prototype of een experiment. Weet je niet wat een prototype is? Een echte Technasiumleerling pakt dan een woordenboek, zoekt het antwoord op internet of vraagt het aan oma.

De opdrachtgever komt tussentijds feedback geven op jullie product of experiment. De feedback gebruiken jullie om het prototype te verbeteren of een nieuw experiment op te zetten. Aan het einde leg je alles vast in een verslag, film of op een poster en presenteer je de resultaten aan de opdrachtgever. Bovendien kijk je ook terug op wat je geleerd hebt zodat je nog meer van het project leert.

Vanaf de derde klas leer je een uitdagende manier van werken die zowel door professionals als op hogescholen en universiteiten vaak wordt gebruikt voor projecten: Scrum. Weet je niet wat Scrum is? Een echte Technasiumleerling…. Of kom kijken op onze open dag of inloopdagen of de jaarlijkse Technasiummarkt voor ouders, leerlingen en andere belangstellenden in de tweede helft van het schooljaar.                                    

Geslaagd met de meesterproef

Vanaf de vierde klas verandert het vak O&O geleidelijk. In de vierde klas kun je uit een paar projecten kiezen. Vanaf de vijfde klas zoek je een groepje en een project dat past bij jouw top drie bètarichtingen. Je zoekt zelfstandig naar een opdrachtgever en project. Soms helpen de docenten je met hun brede netwerk. Het laatste project doe je in je examenjaar, 5 havo of 6 vwo, en is een echte meesterproef. Ook dat doe je in een groepje.

Een voorbeeld: Twee leerlingen uit 5 havo hadden bovenaan hun favoriete opleidingen fysiotherapie en psychologie staan. Samen gingen ze aan de slag voor een psychosomatische fysiotherapeut; iemand die niet alleen naar je fysieke klachten kijkt maar ook naar de psychologische (mede)oorzaak ervan. Zij hebben onderzoek gedaan voor patiënten met chronische rugklachten.