Godsdienst buiten de school

Hoera het mag weer!
Onlangs werden weer bezoeken afgelegd bij de rijkversierde Maria van Jessekerk en de sobere protestantse Hofkerk of Vierhovenkerk. De derde klassen bezochten bovendien de synagoge in de Delftse binnenstad en wat later de Turkse moskee. Telkens gaf een gids in het betreffende gebouw tekst en uitleg. Vaak zijn die gemeenschappen samenbindend in de maatschappij en daardoor zijn die gebouwen eigenlijk ook religieuze buurtcentra.

Verboden en geboden
Vijf brugklassen beleefden afgelopen schooljaar het ‘tien-geboden-project’. ‘Mozes’ kwam langs en vertelde zijn levensverhaal, de ark van het verbond moest op schaal nagemaakt worden, een jurist of politieagent kwam vertellen over het verband van de tien geboden en de Nederlandse wetten. De leerlingen ontdekten dat een spel spelen zonder regels gedoemd is te mislukken. We bezochten de Oude Kerk en bewonderden daar Mozes (met de tien geboden) op de gebrandschilderde ramen. In de binnenstad werden enquêtes afgenomen over de decaloog. Verder waren we te gast in het moderne christelijke jongerencentrum The Mall, want als je veel niet mag doen, wat dan wel? Dan kom je uit op de zeven werken van barmhartigheid. The Mall geeft daar handen en voeten aan.

Alle tien geboden moesten aan het eind van het project met een zelf bedacht soort verkeersbord gepresenteerd worden met een mondelinge toelichting. Conclusie: regels zijn niet om te pesten maar heilzaam.

Tenslotte kregen alle brugklassen een alternatieve toets: een speurtocht op de fiets in de fraaie binnenstad van Delft. Daar valt namelijk ook veel over godsdienst te ontdekken. Zo werd invulling gegeven aan de C (christelijk), de L (leren) en de D (doen) van het CLD.

Willem Jan Pijnacker Hordijk
(docent godsdienst Molenhuispad)