Gymnasium 4 en 5 in Amsterdam

Woensdag 3 februari zijn de leerlingen van gymnasium 4 en 5 op excursie naar Amsterdam geweest.

In het kader van het vak Klassieke Culturele Vorming brachten zij een bezoek aan het Paleis op de Dam en aan de tentoonstelling ‘Rome. De droom van keizer Constantijn’. Bij het Paleis zagen ze hoe groot de invloed van de Griekse en Romeinse oudheid in de architectuur, het beeldhouwwerk en de schilderkunst van dit zo Hollandse gebouw is. Bij de tentoonstelling in de Nieuwe Kerk was een groot aantal kunstschatten uit Rome te zien, die een beeld schetsten van de vele religies die Rome in de eerste eeuwen na Christus kende. Daarnaast was ook te zien hoe keizer Constantijn zijn stempel op de stad Rome heeft gedrukt en hoe het christendom mede door zijn invloed uitgroeide van een kleine geloofsgemeenschap tot een dominante religie. Het was voor veel leerlingen een bijzondere ervaring om originele voorwerpen uit de oudheid zelf te zien (‘… zijn het echt geen kopieën??’).

Tussen beide culturele bezoeken hebben we met z’n allen gezellig in een pizzeria pal naast het Paleis geluncht en na afloop was er ook nog wat vrije tijd. Wij kijken met veel tevredenheid terug op deze dag. De leerlingen toonden zich zeer geïnteresseerd en maakten op rondleiders indruk door hun kennis.

De sfeer was top!