Wiskundemethode MathPlus

MathPlus: de nieuwe methode voor wiskunde op het CLD

Met ingang van het schooljaar 2015-2016 maken de klassen 1 en 4 gebruik van de nieuwe wiskundemethode MathPlus van uitgeverij Malmberg.

Een nieuw examenprogramma

De staatssecretaris van OCW heeft een nieuw landelijk examenprogramma voor wiskunde vastgesteld. De eerste examens worden afgenomen in 2017 op de havo en in 2018 op het vwo. Dit schooljaar starten in het hele land de 4e klassen havo en vwo met het nieuwe programma. De huidige klassen 5 en 6 doen nog examen volgens het huidige programma. Dit geldt voor alle wiskunde vakken (wiskunde A, B, C en D).

De nieuwe examenprogramma’s zijn anders dan de huidige wiskundeprogramma’s. Zo is er een grotere naduk op probleemoplossende vaardigheden, een betere aansluiting op andere vakken (economie, natuurkunde en scheikunde), en een betere aansluiting op het vervolgonderwijs.

Het nieuwe examenprogramma betekent dat alle uitgevers van wiskundemethoden hun leermaterialen hebben moeten vernieuwen. Voor de sectie wiskunde was dit een natuurlijk moment om een vergelijking te maken tussen de methoden die inmiddels in de markt beschikbaar zijn. Naast Getal en Ruimte (de methode die het CLD tot nu toe gebruikt), gaat het daarbij om Moderne Wiskunde, de Wageningse Methode en om de nieuwe methode MathPlus.

Zorgvuldig selectieproces

De keuze voor een methode is voor zowel leerlingen als docenten van groot belang. De sectie heeft daarom het afgelopen jaar een zorgvuldig selectie gedaan. Vrijwel alle docenten hebben elk van de genoemde methoden geëvalueerd. Hierbij is gekeken naar de aansluiting op het nieuwe examenprogramma, en in hoeverre de methode het wiskundig denken bevordert. Ook is beoordeeld welke mogelijkheden de bij de methode behorende ict biedt, zoals directe feedback voor de leerling, opgaven die aansluiten bij wat leerlingen nodig hebben, en een overzicht waarmee de docent kan zien waar leerlingen problemen hebben zodat hij daar op kan inspelen. Met MathPlus is bovendien een pilot uitgevoerd in twee 4 vwo klassen, omdat het een nieuwe methode betrof.

Op basis van de evaluatie heeft de sectie gekozen voor een overstap naar MathPlus. Deze methode is gericht op denkactiviteiten en het ontwikkelen van wiskundig inzicht. Het boek van MathPlus is overzichtelijker, met een rustiger opmaak en minder afleiding, dan de boeken van de andere methoden. En met MathPlus is het mogelijk om alleen met het boek te werken, met een combinatie van boek en digitale hulpmiddelen of zelfs volledig digitaal.

Zorgvuldige invoering

In de pilot is gebleken dat de overgang best even wennen is, vooral omdat van de leerlingen meer denkwerk wordt verwacht, en minder het uitvoeren van (soms onbegrepen) routines. Dat is echter ook de ambitie van het nieuwe examenprogramma!

De overgang naar de nieuwe methode vindt dan ook geleidelijk plaats. Vanwege het nieuwe examenprogramma starten we met MathPlus in de 4e klassen van havo en vwo. De 5e en 6e klassen volgen het oude examenprogramma, en blijven Getal en Ruimte gebruiken.
Daarnaast starten we met Mathplus in klas 1 van havo en vwo. De huidige klassen 2 en 3 stappen over op de nieuwe methode zodra zij in de bovenbouw komen. Dit biedt een geleidelijke en beheerste overgang, voor zowel leerling als docent.

De sectie wiskunde houdt bij de invoering van MathPlus de vinger aan de pols. De docenten delen ervaringen, en bij eventuele problemen is er goed contact met de uitgever. Vanwege aanloopproblemen met de ICT hebben we besloten vooralsnog alleen het boek te gebruiken. Zodra de ICT goed werkt zullen we daar geleidelijk ook gebruik van gaan maken.

Tot slot

We verwachten met MathPlus een volgende stap te zetten met het wiskundeonderwijs in het CLD. Gericht op een beter wiskundig begrip en een betere begeleiding van de leerling!